De-tijd-verzetten-hoe-vaak-nog

Op 26 maart wordt de klok een uur vooruit verzet van wintertijd naar zomertijd. Het voorstel om de tijdwisseling af te schaffen werd al in juli 2019 goedgekeurd, maar sindsdien is er niks gedaan met het plan. De tijdswisseling die 2x per jaar plaatsvindt blijft in ieder geval tot eind 2026 van kracht.

Wat is de normale tijd = standaardtijd?
Elk jaar wordt de klok, in de nacht van de laatste zondag in maart, vooruit gezet van twee naar drie uur - de "zomertijd" begint. Eind oktober wordt de tijd weer teruggezet, in de nacht van de laatste zondag in oktober en gaat de normale tijd weer in, dan wordt de klok teruggezet van drie naar twee uur. De "wintertijd" is de standaardtijd, de Centraal Europese Tijd (CET), die chrono-biologisch gezien beter is voor de mens dan de "zomertijd".

De tijdswisseling van winter- naar zomertijd raakt ons en onze slaap harder dan de overgang in de herfst naar de wintertijd, de zgn. standaardtijd. Bij de omzetting van de winter- naar de zomertijd slapen we eigenlijk een uur minder. De dag na de verandering is een  23-uurs-dag en voelt ons lichaam, met zijn biologische processen, deze verandering vaak heel sterk. Je kunt het zien als een mini-jetlag, want ons innerlijk ritme raakt in de war. Vooral tijdens de eerste dagen na de omzetting voelen veel mensen de verandering en slapen ze vaak nog slechter dan normaal.

Wat brengt de tijdswisseling?
De overgang in het voorjaar naar de "zomertijd" is vooral ingevoerd om energie te besparen. Het stroomverbruik is minder omdat het overdag een uur langer licht is. De energiebesparende effecten zijn echter nog steeds controversieel - in de zomer wordt weliswaar minder energie verbruikt, maar daartegenover staat dat er 's ochtends in het voor- en najaar meer wordt verwarmd.

Welke problemen kunnen โ€‹โ€‹door de tijdsverandering ontstaan?
Onze innerlijke biologische klok reageert niet echt positief op de verschuiving in de tijd. We hebben ’s ochtends nog een teveel aan melatonine in ons bloed, omdat we een uur eerder moeten opstaan โ€‹โ€‹dan normaal. We zijn dan direct na het slapen nog moe en begint 's avonds de pijnappelklier het slaaphormoon melatonine verschoven aan te maken. Al met al kunnen we niet zoals gewoonlijk in slaap vallen en de hele nacht naar tevredenheid doorslapen.

Oudere mensen, kinderen, zieke mensen en mensen die al aan slaapstoornissen lijden, worden het meest getroffen door de tijdsverandering. Neem daarom de tijdswisseling als moment om na te denken over je eigen slaap en deze te onderzoeken.


Zorg thuis voor een goede en gezonde rustgevende slaap!

Tips tijdens de overgangsperiode van winter- naar zomertijd

  • Laat je lichaam alvast wennen aan de tijdswisseling. Ga vooraf een paar dagen eerder naar bed - een kwartier of half uur is meestal voldoende om lichaam en geest voor te bereiden op de verandering.

  • Vermijd uitgebreide maaltijden voor het slapen gaan en zie voorlopig af van het middagdutje.

  • Vermijd overmatig gebruik van alcohol, koffie en nicotine.

  • Vermijd in overleg met je arts het gebruik van chemische slaappillen. Deze hebben niet alleen bijwerkingen, maar kunnen tot op zekere hoogte ook leiden tot afhankelijkheid.

  • Vertraag je tempo de eerste paar dagen of weken. In het voorjaar kunnen ook zonnestralen, voorjaarsmoeheid en bloeddrukschommelingen invloed hebben op ons evenwicht.

  • Door voldoende beweging in de frisse lucht zorg je ervoor dat je slaap-waak-cyclus stabiliseert.
    ONTDEK HIER HOE JE JE SLAAP-WAAK-RITME KUNT VERSTERKEN MET DE SAMINA DRINKS.

  • Vergeet ten slotte het volgende credo niet: de slaap is de spiegel van de dag. Wat je overdag niet doet voor je slaap, zal 's nachts worden gemist. Daarom geldt het volgende: alles wat je overdag doet voor je slaap, zal een positief effect daarop hebben. Wil je weten hoe, klik dan op onderstaande link.

Verkrijg tips en deskundig slaapadvies:

  • Hoe je tot een goede slaap kunt komen

  • De 4 belangrijkste regels van de slaappsychologie

  • Elementaire vereisten voor een gezonde slaap

  • Hoe je rugpijn gemakkelijk weg kan slapen

  • De 10 must-have criteria van het Bio-energetische slaap-gezond-concept®

  • Hoe je goed wakker kan worden